O nordijski hoji

Zgodovina ...

Nordijska hoja se je tako kot nordijsko smučanje razvila v Skandinaviji. Po prvih nastopih smučarjev tekačev na zimskih olimpijskih igrah leta 1924, so tekmovalci ugotovili, da za vrhunski rezultat ne bo dovolj le trening na snegu, ampak bodo morali z uporabo palic trenirati tudi poleti. Za učinkovit poletni trening so začeli posnemati osnovni korak klasične tehnike teka na smučeh, dvotaktni diagonalni korak. Tako imitacija smučarskega teka na suhem z uporabo palic kot del treninga vrhunskih smučarjev tekačev obstaja že skoraj celo stoletje.

Nordijska hoja se je kot oblika množične rekreacije zečela pojavljati v 90. letih prejšnjega stoletja na Finskem, se razširila na Švedsko in Norveško ter v nekaj letih preplavila še ostale dele Evrope ter ZDA, Avstralijo in Japonsko. Nordijska hoja je postala več kot modna muha. V zavesti ljudi se je uveljavilo prepričanje, da lahko s hojo s palicami zase storijo še nekaj več. Očitno se ljudje vseh starosti zlasti športno ozaveščenih narodov vse bolj zavedajo pomena hoje v življenju sodobne civilizacije.

Popularnost ...

V sodobnem načinu življenja vse preveč zanemarjamo bistveni generator za zdrav obstoj našega življenja, ki ga imenujeno gibanje v naravi. Bolj bi se morali zavedati, kako zelo pomembno vlogo ima gibanje na naše psihofizično stanje in kako zelo učinkovito vpliva na premagovanje vsakodnevnega stresa. Za zdravje lahko naredimo veliko že z nekaj deset minutnim sprehodom na dan, še več pa, če v roke vzamemo palice za nordijsko hojo, ki bistveno dopolnjujejo navadno hojo.

Nordijska hoja spada med najučinkovitejše oblike športne rekreacije in je vse bolj priljubljena športnorekreativna dejavnost ozaveščenih ljudi po vsem svetu, v vseh življenjskih obdobjih. Če pri nordijski hoji pravilno uporabljamo palice, aktiviramo praktično celoten organizem. Pri navadni hoji so obremenjene predvsem mišice spodnjih okončin, pri nordijski hoji pa je vadba usmerjena tudi na mišice trupa, ramenskega obroča in rok. Razbremenitev pri uporabi palic za nordijsko hojo še zlasti blagodejno deluje pri osebah s preveliko telesno težo in pri osebah z različnimi poškodbami ali obolenji sklepov. S pravilnim opiranjem na palice zagotavljamo večje ravnotežje in v vadbo aktivno vključimo mišice, ki jih pri navadni hoji ne obremenjujemo. Nordijska hoja deluje na vse vitalne funkcije človeškega organizma, je učinkovita preventivna dejavnost proti stresu, motnjam v delovanju srca in ožilja, pljučnim boleznim, sladkorni bolezni ter mnogim oblikam psihičnih motenj. Hoja na čistem zraku in v naravnem okolju na vsakogar deluje sproščujoče in pomirjujoče.

Pri nordijski hoji je metoda kontinuirane obremenitve glavna metoda za razvoj osnovne vzdržljivosti. Pri navadni enakomerni hoji je utrip srca približno 130 utripov na minuto, pri podobno intenzivni nordijski hoji pa se zaradi aktiviranja mišic zgornjega dela telesa srčni utrip poveča na približno 145 utripov na minuto. Zaradi delovanja večjega števila mišic v telesu in hitrejšega bitja srca, je tudi poraba kalorij pri pravilnem izvajanju nordijske hoje večja. Pri navadni hoji porabimo okrog 280 kilo kalorij na uro, pri nordijski hoji pa tudi več kot 400. Ustrezna vadba in izvajanje sta tudi način za učinkovito uravnavanje telesne teže. Intenzivnost vadbe si določamo sami po počutju, lahko pa se občasno prepustimo tudi tempu, ki ga določa teren.

Gibanje ...

Ciklus gibanja pri nordijski hoji v dvotaktnem diagonalnem koraku je sestavljen iz dveh podobnih gibalnih vzorcev, saj se druga polovica ciklusa gibanja ponovi na nasprotnih okončinah, v isti smeri se hkrati gibata nasprotna roka in nasprotna noga.

Nordijsko hojo lahko izvajamo kjerkoli in v vseh letnih časih. Teren vedno prilagajajmo svojim sposobnostim. Začetniki naj izbirajo med lažjimi ravninskimi in rahlo razgibanimi tereni. Telesno bolj pripravljeni in z več tehničnega znanja pa se lahko podajo tudi v odkrivanje neznanega po težjih hribovitih terenih.

Nordijska hoja je oblika rekreacije za različne generacije, zato nam ponuja možnost družabnega in družinskega povezovanja na prostem. Skupni izleti in športna rekreacija na prostem, v čudoviti naravi še utrjujejo vezi med sodelujočimi in omogočajo, da v hitrem tempu sodobnega življenja učinkovito združimo športno rekreacijo, druženje in prosti čas.

Gibalna aktivnost nordijske hoje izhaja iz hoje in teka na smučeh, zato sta si gibalna vzorca na videz zelo podobna. Znano je, da spadata hoja in tek na smučeh med najučinkovitejše oblike športne rekreacije, zato tudi pri nordijski hoji ni nič drugače. Nordijska hoja s palicami v dvotaktnem diagonalnem koraku je spomladi, poleti in jeseni učinkovita priprava na sproščeno in užitkov polno drsenje na tekaških smučeh, ko hribe in doline pobeli sneg. Tako kot smučarski tek, je tudi nordijska hoja kakovostna in poceni oblika športne rekreacije. Potrebujemo le primerno športno obutev in oblačila ter ustrezne palice za nordijsko hojo.

Redna vadba ...

Z nordijsko hojo se ukvarjamo zaradi doseganja različnih ciljev, predvsem pa stremimo k boljši fizični pripravljenosti na različnih ravneh. Vadba nordijske hoje je zelo uporabna v terapevtske namene, uporabljajo jo tudi tekmovalci za pripravo na vrhunske športne dosežke, najbolj razširjena pa je seveda v obliki športne rekreacije.

Napor pri športni vadbi na splošno povzroča, da organizem deluje intenzivneje kot ponavadi. Izrazitejše spremembe zaznamo v delovanju mišic, srca in ožilja, gibanje pa vpliva tudi na splošno počutje. Redna vadba ima dolgotrajen in pozitiven učinek na posameznika, zato ne zanemarjajte njenega pomena in se čim prej odločite za redno vadbo in morda izberete prav nordijsko hojo.