Hoja v naravi sprošča, utrjuje medosebne odnose ...

 

Pomislite kdaj ste zadnjič prijatelja ali prijateljico namesto na kavo, povabili na klepet v naravo. Pomislite, koliko ur na teden v naravi preživite s partnerjem in otroci … Hoja na svežem zraku, po idiličnih poteh bližnjega mestnega parka, po neskončnih travniških poteh ali ozkih gozdnih potkah, sprošča in nas napolni s pozitivno energijo. Misli se zdijo jasnejše in bolj pozitivne, telo iz koraka v korak postaja bolj sproščeno. Zato ni razloga, da ne bi hoja v naravi in prijetni družbi družine ali prijateljev postala vaša dnevna rutina.

Nekaj dejstev, ki vas bodo spodbudila, da boste več prostega časa preživeli aktivno v naravi:

- Narava in gibanje na svežem zraku pozitivno vplivata na hormon sreče in celotno telo. Po sprehodu se boste počutili srečnejši in polni energije.
- Za hojo ne potrebujete posebne opreme. Športni copati in športna oblačila so edina oprema, ki jo potrebujete, da se boste med hojo udobno počutili.
- Hoja je oblika fizične aktivnosti, ki je primerna tudi takrat, ko je vaše telo fizično utrujeno, ko imate občutek, da vam je nekdo na hrbet naložil vsaj desetkilogramski nahrbtnik. Najpogosteje vas fizična utrujenost, ki je posledica stresa in razpetosti med štavilnimi obveznostmi, posede v udoben naslanjač … Takrat se moramte z vsemi štirimi upreti skušnjavi, si obuti športne copate in si ne glede na vreme privoščiti vsaj pol ure hoje po svežem zraku.
- Če ste psihično utrujeni in je glava polna skrbi, običajno niste sposobni izpeljati zahtevnejšega treninga. Poleg tega ni priporočljivo, da se preobremenjeni s skrbmi usedete na kolo ali odpravite na daljši tekaški trening. Z zmerno hojo, ki jo lahko popestrite z izvedbo vaj za gibljivost, raztezanje ali moč, boste aktivirali zakrčene mišice in obenem sprostili tudi misli.
- Gibanja ne potrebujete le vi, še bolj kot vi, ga potrebujejo otroci. Raziskave kažejo, da se otroci premalo gibajo in preveč časa preživijo pred računalniškimi in televizijskimi ekrani. Naj bo vsak prost trenutek razlog, da ga skupaj z otroci preživite v naravi, na svežem zraku. Odpeljite jih v bližnji park, opazovat naravo, z njimi raziskujte živalski in rastlinski svet, se igrajte in pogovarjajte. V naravi in v družbi svoje družine se boste sprostili, odnosi med vami in otroci pa bodo pristnejši in bolj tesni.

Izkoristite vsak prosti trenutek za druženje in športanje v naravi. Enkrat tedensko ste lahko v prijetni družbi športno aktivni tudi v okviru organizirane vadbe nordijske hoje v Ljubljani ali Dolu pri Ljubljani.

Hidracija - dehidracija

 

Vročina je razlog, da telo s procesom potenja (ohlajanja telesa) izgubi še več telesne tekočine kot običajno. Če smo športno aktivni pa je ohlajanje telesa še intenzivnejše, zato moramo nujno poskrbeti za ustrezno hidracijo in se izogniti dehidraciji.

Simptomi dehidracije se pojavijo, ko telo izgubi približno 2 % svoje običajne količine vode, kažejo pa se v obliki glavobola, omedlevice, žeje, zaprtja in izgube apetita. Dehidracija povzroči, da se učinkovitost telesne vadbe, ki jo spremljajo: slabša vzdržljivost, padec energije in koncentracije, podaljšan reakcijski čas, povišana telesna temperatura in slabost, zniža tudi do 30 %. Dehidriranost preprečimo s pitjem zadostnih količin vode. Če se zadržujemo v senci in mirujemo, je naša potreba po pitju seveda manjša, kot če smo športno aktivni in delovno razpoloženi.

Pravilno hidracijo telesa najenostavneje določite s kontrolo barve urina. Svetlo rumen ali brezbarvni urin pomeni zdravo in pravilno hidrirano telo, temno rumen ali rjav urin z močnim vonjem pa pomeni, da pijete premalo tekočine.

S potenjem pa ne izgubljamo le vode, izgubljamo tudi elektrolite, predvsem natrij, zato je naša koža poleti slana. Teh izgub s pitjem vode ne nadomestimo. S prevelikimi količinami popite vode elektrolitsko ravnovesje v krvi celo dodatno rušimo. Prav iz tega razloga so med rekreativnimi športniki priljubljene različne izotonične pijače, ki vsebujejo elektrolite, a žal tudi druge škodljive dodatke. Preveč sladkorja, umetnih sladil, barvil in sintetičnih arom nam ne bo škodovalo takoj, na dolgi rok pa so omenjene sestavine zdravju škodljive, zato je priporočljivo poseči po naravnih snoveh bogatih z elektroliti.

Eden najbolj učinkovitih naravnih izotonikov je kokosova voda, tekočina znotraj mladih kokosovih orehov. Vsebuje naravno prisotne elektrolite, med njimi predvsem kalij, kalcij in natrij, poleg njih pa še številne snovi z antioksidativnim delovanjem. V državah s pomanjkljivo zdravniško oskrbo so znani primeri, ko se je kokosova voda uporabljala kot transfuzija, kar kaže na njeno podobnost s krvjo po vsebnosti elektrolitov. V kokosovi vodi so prisotni tudi nekateri citokinini, rastlinski hormoni, ki spodbujajo celične delitve in obnovo celic v tkivnih kulturah. Čedalje pogosteje jih v raziskavah povezujejo tudi s potencialnimi zdravju koristnimi učinki pri človeku, med drugim s protirakavim in protivnetnim delovanjem.

Pri obnavljanju izgubljenih elektrolitov lahko pomaga tudi voda, v kateri smo raztopili toliko soli, da je prijetno slana. Uporabimo lahko himalajsko ali našo piransko sol, nikakor pa ne rafinirane soli, ki so ji med procesom predelave odvzeli vse minerale in dodali sredstva proti sprijemanju. V himalajski soli je okoli 85 različnih mineralov, med katerimi so tudi pomembni elektroliti. Sol vsebujejo tudi mnoge rastline, ki jim dajejo rahlo slan okus, za nas pa predstavljajo odličen vir elektrolitov. Izstopa zelena, saj eno steblo vsebuje približno 35 miligramov natrija v naravni obliki. Veliko natrija vsebujejo tudi solata, radič in paprike, s kalijem so bogate banane, jagodičevje in citrusi, s kalcijem pa brokoli, sladki krompir in fige.

Sicer pa je za rekreativne športnike, ki imajo uravnoteženo prehrano in se ustrezno hidrirajo tudi takrat, ko niso športno aktivni, voda najcenejše in najboljše hidratno sredstvo.

Sladka zmaga na Pohorskem trekingu

 

Pohorski treking je tisti, ki me je lani navdušil nad orientacijskim tekom v naravi …

Izjemno lepa vremenska napoved me je prepričala, da se trekinga udeležim tudi letos. Na Bellevue, start in cilj trekinga, sem prišla slabo urico pred startom tistih, ki smo se prijavili na dobrih 20 kilometrov dolgo preizkušnjo. Pri organizatorju sem prevzela kontrolni kartonček s startno stevilko ter vrečko v kateri so me čakali zemljevid z označenimi kontrolnimi točkami, road book (popotna knjiga z opisom točk) ter darilce. Obula sem kompresijske dokolenke in Salomon Speedcross superge, si oprtala tekaški nahrbtnik Salomon Agile 12 v katerem sem imela poleg vode in energijske ploščice še kompas, prvo pomoč, piščalko, telefon … ter odšibala na krajše ogrevanje. Ker se je obetal razmeroma tekaški treking, sem se odločila, da palice Swix tokrat ostanejo doma.

Prijetno vzudšje na startu je razblinilo nervozo in poskrbelo za sproščen začetek treking avanture po pohorskih gozdovih. Z zemljevidom in gps napravo v rokah sem se pomešala v množici, ki je krenila proti prvi kontrolni točki. Na poti do druge točke je bila gneča že manjša … Iskanje idealne, najkrajše in najmanj naporne poti od točke do točke zahteva zbranost, dobro opazovanje terena in branje karte. Večinoma sem od točke do točke ubirala gozdne in travniške poti. Na nekaterih delih pa je prehodnost pohorskega gozda omogočala tudi tek po azimutu v katerem najbolj uživam :) Tokrat mi je pri orenatciji pomagalo tudi poznavanje terena, saj sem po nekaterih poteh pozimi že tekla na smučeh, poleti pa po njih šibala s palicami za nordijsko hojo.

Organizatorji so pripravili idilično traso z veliko lepimi in slikovitimi potmi, ki se jih je v veliki večini dalo brez težav preteči. Z iskanjem kontrolnih točk nisem imela večjih težav, energije za tekaški korak pa tudi ni zmanjkalo vse do cilja.

Ciljno črto sem prečkala kot prva v pohodniški kategoriji in za seboj pustila tudi vse fante :) Gps je pokazal slabih 22 kilometrov in dobrih 1.100 višinskih metrov opravljenih v 2 urah in 48 minutah.

Pohorski treking me je znova navdušil. Hvala organizatorjem za lepo traso na kateri sem izjemno uživala in ugotovila, da pohorski gozdovi postajajo moje novo gozdno zatočišče.

Ostale rezultate najdete na spletni strani STL

Sončna zmaga na 1. Vzponu na Golte

 

Za razliko od velike večine tekačev in tekačic se jaz raje kot z dolgimi asfaltnimi ravninami, spogledujem s strmimi in dolgimi gozdnimi vzponi :) Ko sem pred nekaj meseci pripravljala članek za športno revijo Tekac.si, v katerem sem pisala o trail tekih v Sloveniji in bližnji okolici, sem naletela na Vzpon na Golte. Ker sem se na Golte že vzpela s tekaškimi rolkami in kolesom, po planini pa hodila s krpljami in uživala v telemark zavojih, se nisem obotavljala in se hitro odločila, da se vzpona udeležim. Odlično pripravljena spletna stran je nakazovala, da bodo dogodek organizirali pravi profesionalci. Fotografije s terena, dobri sponzorji, dva odlična ambasadorja in težka proga … Že takrat sem vedela, da se obeta vrhunski športni dogodek.

Kljub temu, da se na tekmo nisem uspela ustrezno pripraviti sem se odločila, da grem na štart. Ko sem se preoblekla v športna oblačila Salomon, si obula najhitrejše Speedcross-e, si nadela štartno številko in v roke vzela ultra lahke Swix-ove palice, sem v telesu začutila adrenalin in željo, da na 5,5 kilometrov dolgem vzponu z 930 višinskimi metri, predvsem uživam. Konkurence nisem poznala, zato sem bila med tekom sproščena in sem tekmovala zgolj sama s seboj, grizla v strme vzpone in se borila z visokimi temperaturami, ki so jih ustvarjali močni sončni žarki. Vzpon je potekal po utrjenih gozdnih cestah, prek travnikov, po idliličnih gozdnih poteh, nekaj malega po asfaltu in se zaključil z deloma ravninskim tekom od koče na Mozirski planini do hotela na Golteh. Ciljno črto sem kot prva med ženskami prečkala s časom 55:44. Vesela, zadovoljna, prijetno utrujena :)

Iz rok organizatorjev sem prejela izjemno lep pokal ter nekaj lepih nagrad. Navdušena!

Organizatorjem globok poklon in iskrene čestitke za izjemno organiziran športni dogodek. Jaz sem na njem tako zelo uživala, da sem se odločila vrniti in naslednjič priteči cilj v manj kot 50 minutah :)

Uradne rezultate najdete na Trail-Golte